DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Technické údaje

Zde se dozvíte základní technické parametry mopedu.

Motor

Hnací jednotkou je motor Jawa 50 - typ 552, vyráběný v n. p. MOTOR České Budějovice. Motor je dvoudobý, zážehový tříkanálový s vratným vyplachováním a rozvodem pístem, vzduchem chlazený se šikmým válcem skloněným vpřed. Zavěšený pod rámem třemi šrouby, které procházejí závěsovými pouzdry. Pryžové bloky snižují přenášení vibrací na rám. Výkon motoru je 1,5 k při 4250 ot./min. Motor je v celém rozsahu otáček vyvážen a je schopen dobré akcelerace, která umožňuje použít mopedu s výhodou při velké dopravní frekvenci ve městě.

Obě poloviny skříně motoru jsou tlakové odlitky z lehkých slitin. Rovněž tak válec. Vložka válce je litinová. V hlavě válce je zamontován dekompresor, jímž zastavujeme motor nebo usnadňujeme spouštění. Dekompresor je ovládán páčkou. Klikový hřídel je dělený, sestává ze dvou klikových ramen s hlavními čepy. Jednotlivé díly jsou slisovány a běží na třech jednořadých kuličkových ložiskách. Ojniční ložisko je válečkové, jednořadé.

Řez motorem Stadion S11

 

Řez motorem Stadion S22

 

 

Stadion S11

Stadion S22

Typ motoru

 

JAWA 50 typ 552, benzinový, zážehový, dvoudobý,
vzduchem chlazený se šikmým válcem skloněným vpřed, s vratným vyplachováním

Výrobce

 

MOTOR n. p. České Budějovice

Počet válců

1

Obsah válců

49,8 cm3

Vrtání

 

38 mm

Zdvih

44 mm

Kompresní poměr

1 : 7,5

Výkon

1,5 k ± 10% při 4250 otáčkách / min

Hlučnost motoru při 35 km / hod.

Maximálně 73 dB

Maximální krouticí moment

0,27 kgm

Maximální otáčky

6000 otáček / min

Mazání

Směs oleje a benzinu 1 : 25

Délka klik

 
134 mm
 

 

 

 

 

 

Karburátor

 

Motor se šikmým válcem je nové koncepce a je pro něj vyvinut i nový karburátor Jkov 2912 M. Vzduch se nasává mezerou mezi karburátorem a skříní motoru a je veden do sací komory pod karburátorem. V sací komoře je odpad vody. Karburátor má obvykle šoupátko, v němž je zavěšena jehla, která svým kuželovým koncem zasahuje do rozprašovací trubičky a zajišťuje automatickou regulaci směšovacích poměrů v závislosti na otevření šoupátka. Základní poloha jehly vůči rozprašovací trubičce se u tohoto karburátoru nedá měnit. Do rozprašovací trubičky je přiveden vzduch zvláštním kanálkem, takže do hlavního kanálu karburátoru je již strhována směs paliva se vzduchem. Hlavní tryska je pohodlně přístupná svrchu. Karburátor nemá zvláštní okruh pro běh naprázdno. Potřebné palivo je odebíráno z hlavního okruhu karburátoru, vzduch při doraženém šoupátku jde malým konstantním výřezem na čele šoupátka. Konstantní hladinu paliva v karburátoru udržuje obvyklý plovák. Obohacení směsi při spouštění dosáhneme zvýšením hladiny - blokujeme regulační činnost plováku stisknutím přeplavovacího kolíčku, umístěného poblíž přívodu paliva.

Karburátor Jikov 2912 PSKarburátor Jikov 2912 M

Karburátor Jikov 2915 PS

 
 

                                         Stadion S11

                                                                                               Stadion S22

Typ karburátoru

Přírubový monoblokové konstrukce s čisťičem vzduchu Jikov 2912 M  Jikov 2912 PS od rámu č. 10001

Průměr difuséru

12 mm  

Čistič vzduchu

35 mm  

Hlavní tryska

45 (ČSN), 52 (Solex) 54

Volnoběžná tryska
(Jikov 2912 PS)

x 38

Poloha jehly
(Jikov 2912 PS)

x 3 zářez zeshora

Prům. spotřeba paliva při 20km / hod.

1,4 l / 100 km

 

Prům. spotřeba paliva při 30km / hod.

1,6 l / 100 km

1,5 l / 100 km
(při 35 km / hod.)

Prům. spotřeba paliva při 40km / hod.

1,9 l / 100 km

1,6 l / 100 km

 

 


 

 

Spojka a převodovka

Spojka je ovládána páčkou na levé straně řidítek. Převody se řadí otočnou rukojetí na levé straně řidítek, za současného vypnutí spojky. Pohyby rukojeti se přenášejí lankem na řadicí vidličku ve skříni převodovky. Motor má vícelamelovou spojku s lamelou ocelovou a dvěma lamelami s azbestopryskyřičným obložením. Spojka je upevněna na pravém konci klikového hřídele. V bloku motoru je vestavěná dvoustupňová převodovka a pomocné šlapací ústrojí. Primární převod z motoru na převodovku je řešen ozubenými koly se šikmým ozubením, sekundární převod mezi převodovkou a zadním kolem je částečně zakrytým řetězem Favorit Transport. Kola a spojka se otáčí v olejové lázni. Toto uspořádání převodu je bezhlučné a zvyšuje životnost ozubených kol.

 

                            Stadion S11

                                                                                                       Stadion S22

Typ převodovky

Dvoustupňová v bloku s motorem

Primární převod

Ozubenými koly se šikmým ozubením

Sekundární převod

Řetězem Favorit Transport 12,7 x 4,8 mm, 112 - 114 článků

Primární převod

1 : 4,75 (12 / 57 zubů)

Sekundární převod

1 : 2,92 (12 (13) / 35 zubů)

Poměr převodu-1. převodový stupeň

1 : 2,01 (16) 13 x 18 (11)

Poměr převodu-2. převodový stupeň

1 : 1 (přímý záběr)

Celkový převodový poměr I. stupeň

1 : 27,90

Celkový převodový poměr II. stupeň

1 : 13,88

Celkový převod startéru

1:24

Ovládání řadicího ústrojí

Otočnou rukojetí vázanou na páčku spojky

Spojka

 

 

Dvoulamelová, s 1 ocelovou lamelou a 2 lamelami s azbestopryskyřičným obložením. Běží v olejové lázni. Umístění na klikovém hřídeli

 

 


 

 

Podvozek

Stadion S11
Otevřený rám spájený z ocelových trubek kruhového průřezu. Řidítka jsou trubková, chromovaná, výškově stavitelná. Rovněž sedlo je výškově stavitelné a je vypruženo dvěma šroubovitými pružinami. Přední kolo je zavěšeno ve dvojici kyvných vahadel na konci tuhé vidlice. Odpruženi vinutými pružinami s pryžovými dorazy. Zdvih propružení 65 mm. Zadní vidlice tuhá, neodpružená, je součástí rámu. Brzdy na obou kolech mechanicky ovládané bubnové průměr 80 x 16 mm, přední páčkou na řidítkách, zadní zpětným pohybem šlapadel. Palivová nádrž lisovaná z plechu má objem 3 litry. Drátová kola opatřená plášti 23"x 2". Schránka na nářadí je v prohlubni nosiče zavazadel. Stojánek je dvouramenný, u strojů starší výroby se používalo stojánku opěrného.

Stadion S22
Rám je otevřený, elektricky svařovaný, z jakostní ocelové trubky, kombinovaný s nosnou skříní z ocelových plechů. Odpružení zadního kola zajišťuje kyvná vidlice se širokým uložením. Kluzná pouzdra kyvné vidlice jsou na ocelovém čepu. Jako pružící jednotky jsou použity pružné teleskopy s ocelovými pružinami a pryžovým dorazem. Nádrž je uložena na rámu na pryžových podložkách. Sedlo je poduškové z mechové tvarované pryže s koženkovým potahem. Pod sedlem je prostor pro uložení nářadí a hustilky. Stojánek je dvouramenný z ocelových výlisků.

 
 
 

 

 

Elektrika

Střídavý proud pro všechny spotřebiče vyrábí setrvačníkové magneto. Magneto je umístěno pod pravým víkem motoru, nasazeno na pravém konci klikového hřídele.

Na základní desce je zapalovací i osvětlovací část elektrické soustavy. Zapalovací část základní desky tvoří zapalovací cívka s dvojím vinutím, přerušovač a kondenzátor, který je umístěn mimo základní desku. Náhon přerušovače provádí vačka na středu rotoru. V okamžiku rozpojení kontaktů přerušovače přeskočí na elektrodách svíčky jiskra. Proud pro osvětlení 6 V 18 W dodává samostatná osvětlovací cívka. Přední vidlice o průměru 80 mm je vybaven dvouvláknovou žárovkou a přepínačem tlumeného a dálkového světla. Koncová svítilna na zadním blatníku je lisovaná z polyamidu, průsvitná, vybavená odrazovým sklem.

Elektrická schemata

Stadion S11 Stadion S22

Zapalování

Setrvačníkové magneto Pal Magneton typ 02-9260.00

Předstih zážehu před HÚ

2,8 - 3,1 mm

Vzdálenost kontaktů přerušovače

0,4 mm

Střídavý proud

6 V

Výkon magneta (světelné cívky)

18 W

Přední žárovka

6V / 15/15 W dvouvláknová (ČSN 30 4311)

Zadní žárovka

12 V / 3 W

Přepínač světel

Přední světlo tlumené / dálkové

Klaxon

ne (zvonek) ano (el. bzučák)

Zapalovací svíčka

 

Pal 14-7 RZ (PAL 14/225)

Vzdálenost elektrod svíčky

0,4 mm

Závit / tepelná hodnota svíčky

14 / 225

 

 

Další údaje

 

Stadion S11

Stadion S22

Jízdní parametry    

Minimální rychlost I. převod

8 km / h

Minimální rychlost II. Převod

15 km / h

Maximální rychlost I. převod

15 km / h

Maximální rychlost II. Převod

40 - 60 km / h

Maximální stoupání

16 % 16 %

Brzdná dráha z 40 km/hod - přední brzda

21 m 21,3 m

Brzdná dráha z 40 km/hod - zadní brzda

15 m 17 m

Brzdná dráha z 40 km/hod - obě brzdy

12 m 9,7 m

Rozměry a hmotnost

   

Výška mopedu

1000 mm  1040 mm

Šířka mopedu (přes řidítko)

600 mm 640 mm

Délka mopedu

1750 mm 1820 mm

Světlost

  175 mm

Vzdálenost os kol

  1165 mm

Váha stroje bez paliva

39 kg 48 kg

Váha stroje s palivem

42 kg 51,6 kg

Celkové maximální zatížení

100 kg

Celková maximální váha

142 kg  

Maximální zatížení předního kola

52 kg 44,5 kg

Maximální zatížení zadního kola

90 kg 82,5 kg

Náplně

   

Obsah nádrže / rezerva

3 l / 1 l 5,6 l / 0,5 l

Olejová náplň skříně motoru

0,3 l oleje DT